מהן קבוצות מיקוד? - The Puzzle

מהן קבוצות מיקוד?

קבוצות מיקוד מהוות כלי מחקר יעיל, שמטרתו לבדוק התנהגות מסוימת – בין אם צרכנית, לצורך פרסום, ובין אם פסיכולוגית, לצורך מחקר. בדרך כלל, קבוצות מיקוד אלה יהיו מורכבות מקבוצה של בין 10-12 אנשים, אשר הינם בעלי פרופיל דומה או משותף. במסגרת קבוצות המיקוד, יתנהל דיון קבוצתי הנערך על ידי מנחה מיומן ומקצועי, שמטרתו לעורר דיון בנושא מסוים עם כמות רבה ככל הניתן של משתתפים. האווירה בקבוצות המיקוד לרוב תהיה מעניינת, חיובית, וכזו שבה אנשים ירגישו בנוח להביע את דעתם ולהשתתף בדיון.

מתי יש צורך בקבוצות מיקוד?

קבוצות מיקוד נערכות, כאמור, במסגרת מחקר שמטרתו להעריך או לשפוך אור על סוגיה או שאלה מוגדרת מראש. באמצעות קבוצות אלה, מתאפשרת בחינה מעמיקה של עולמות התוכן של המשתתפים, הן ברמה האמוציונאלית והן ברמה התפיסתית והמחשבתית. עניין זה מאפשר להבין לעומק שלל התנהגויות של בני אדם, הן ברבדים העמוקים יותר והן ברבדים הסמויים יותר שלהן. כמובן שאת הקבוצה יכול לנהל אך ורק אדם מקצועי ומיומן, אשר יעשה שימוש במכלול של שיטות תשאול שונות – חלקן ישירות וחלקן עקיפות, וזאת על מנת לקבל את התוצאות המדויקות והמהימנות ביותר בנושא הנידון.

family-563968_1280

מדוע קבוצות מיקוד מהוות כלי כל כך עוצמתי בתחום הפרסום והשיווק?

אחד התחומים שלצורך המחקר שלהם נעשה שימוש רב בקבוצות מיקוד, הינו תחום הפרסום והשיווק. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שקבוצה של אנשים בעלי תכונות או מאפיינים משותפים, מאפשרת קטלוג ויצירת חלוקה לסוגי צרכנים שונים – עניין שיסייע לנו בסופו של דבר להבין מיהו קהל המטרה שלנו וכיצד אנו יכולים לפנות אליו באופן אפקטיבי. בנוסף, קבוצות המיקוד מאפשרות בחינה מעמיקה של מערכת השיקולים אותם מפעילים צרכנים, בשלל תחומים שונים. קבוצות המיקוד מסייעות גם בשפיכת אור על האופן בו מתקבלת החלטה הנוגעת לרכישת מוצר מסוים על פני האחר ועוד.

לאיזה סוג מחקר משתייכות קבוצות מיקוד?

קבוצות מיקוד מהוות את אחד הכלים במחקר איכותני. בניגוד למחקר כמותי, בו אנו יכולים לבדוק דברים באמצעות סקר או שאלות אמריקאיות, הרי שמחקר איכותני הינו מחקר מעמיק יותר, המאפשר לבחון באופן רחב יותר התנהגויות ברמה הפסיכולוגית. למעשה, מחקר איכותני איננו שם דגש מהותי על מספרים או כמויות, בניגוד למחקר הכמותי. עניין זה מאפשר הבנה טובה יותר של הטבע האנושי והצרכני. כיום, מרבית החברות הקיימות במשק עושות שימוש בקבוצות מיקוד, בין אם לצורך בדיקת שירותים חדשים, פרסומות וכדומה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *